Cu ocazia Zilei Mondiale a Protectiei Animalelor de Laborator! - 24 aprilie
|
sau
|
|
Când Dumnezeu a creat lumea, a creat
omul și natura, deci și plantele și
animalele. Atunci, El nu le-a clasificat mai importante, mai puțin
importante. Și așa au trăit împreună
până când unul dintre ei, omul, a evoluat astfel încât, mai conștient sau
mai inconștient și-a arogat dreptul de a fi mai presus de tot și de toate, de
plante și de animale.
Poate
că acest drept are rădăcini mai vechi de când, pentru a supraviețui, omul s-a
hrănit cu plante, dar și cu animale. Astfel, el și-a cucerit poziția superioară
față de animale, profitând de puterea sa, de uneltele sale de vânătoare, de
incapacitatea animalelor de a se apăra.
Astfel
că, atunci când Măria Sa, Omul a avut nevoie de confirmarea unor rezultate, nu
a ezitat și și-a arătat din nou puterea, introducând animalele în experimentele
pe care trebuia să le facă. Atunci ar fi fost cazul să ia în discuție etica.
În dicționar etica (din greacă ἦθος
ēthos = datină, obicei) este definită ca una din principalele ramuri ale filosofiei
și poate fi numită știința realității morale; ea se ocupă cu cercetarea
problemelor de ordin moral, încercând să livreze răspunsuri la întrebări
precum: ce este binele/răul? cum trebuie să ne comportăm?
Însă în vremurile actuale, etica
este ceva strict de domeniul filosofiei, cine mai are timp să pună astfel
problema când goana după bani este la ordinea zilei, când nu mai vedem nimic
altceva, când negăm valorile tradiționale?
Dacă vocea unui filosof s-ar fi
putut face auzită și ar fi fost luată în seamă, poate astăzi altfel ar fi stat
lucrurile. Poate că Măria Sa, Omul ar fi avut mai mult respect față de
viețuitoarele din jurul său și nu le-ar mai fi folosit, chinuindu-le, în
propriul scop. Poate că în industria cosmetică s-ar fi găsit alte modalități de
testare a noilor produse înainte de lansarea pe piață, iar animalele nu ar mai
fi fost supuse testelor de sensibilitate a ochilor, nici renumitului test LD50
de testare a rujului de buze, a cremelor de față, a șampoanelor și lacului de
unghii, nici testului de piele pentru stabilirea toxicității. Aceste teste
ascund proceduri groaznice ce se aplică animalelorː iepurași, șoricei, maimuțe,
etc.
Însă bietele animale nu suferă doar
de dragul doamnelor și domnișoarelor. Ele sunt folosite și pentru testarea
diverselor produse farmaceutice. În acest domeniu este o mare dezbatereː oare
nu merită să sacrificăm niste animale spre binele umanității?
Multe cercetări făcute în domeniul
farmaceutic s-au grăbit să dea avizul pentru medicamente, deși rezultatele experimentelor
nu erau concludente pentru om. A testa pe animale tratamente pentru diverse
boli ale omului este perdant din startː animalele nu sunt identice omului din
punct de vedere fiziologic, genetic, deci nu constituie o platformă corectă de
testare. Și aceasta este părerea mea ca specialist IT, om care se ocupă cu
teste și care trebuie să ia în calcul toate variabilele. Ori testarea pe
animale nu respecta un principiu de bazăː subiectul pe care se testează trebuie
să fie identic cu subiectul țintă, cel căruia îi este destinat produsul testat.
Recunosc că în medicină nu am cunoștințe și poate părerea mea nu este una
științifică, dar este mai degrabă o părere de bun simț.
Nu pot trece rapid peste problema
testării medicamentelor pe animale, deoarece mi se pare odios faptul de a
îmbolnăvi cu bună știință o biată ființă fără apărare în scopul de a testa un
medicament. Nu pot să nu mă gîndesc ce fel de persoană este omul care face
acest lucru. Probabil că el este convins că va salva milioane de vieți de-a
lungul timpului, sacrificând niște viețuitoare fără importanță. Oare cînd le
inoculează virusul sau celulele canceroase nu are nici un pic de milă? Nu se
gândește ce va simți acea ființă? Aș dori tare mult să pot cunoaște o astfel de
persoană și să pot vorbi cu ea.
Sunt un om obișnuit, căruia îi plac
animalele, însă care nu are un animal de companie. Trebuie să amintesc acest
lucru pentru că el este important în înțelegerea opiniei mele în problema
folosirii animalelor în cercetarea științifică. Nu am nimic împotriva lor, însă
respect un principiu care spune că ˝fiecare să stea la locul său˝. Putem
coexista fără a ne crea probleme sau griji unii altora. Este o cale de mijloc,
fără a cădea în extrema extazului față de animale sau în cea a urii față de
ele. Poate că am această atitudine și ca un mecanism de apărare, am avut animal
de companie, l-am iubit, dar la un moment dat a venit vremea să ne despărțim și
tare dureros a fost. Însă această aparentă indiferență a mea nu constituie
acordul sacrificării animalelor.
Umanitatea pare că se schimbă,
revine la natură și implicit începe să se uite și spre necuvântătoare. Astfel,
a apărut un cod de bună practică privind utilizarea animalelor în practica
științifică. Și pare că se ajunge la soluția de mijloc, deși în acest moment
suntem de abia la început. Cred că acest moment al îndreptării atenției spre
natură este strâns legat de evoluția conștiinței omului pe un nivel mai
ridicat. Deși nu toate popoarele lumii sunt pe același nivel al dezvoltării
conștiinței, este minunat că există această tendință de evoluție spirituală, de
explorare a expresiilor și a limitărilor inerente ale eului. Astfel, cu timpul,
cu efort și voință vom transcende pe treptele superioare ale conștiinței spre
starea de iluminare.
La nivel global se fac eforturi
pentru a implementa principiul celor trei ˝R˝ː reducerea numărului de animale
folosite pentru experimentare, redefinirea procedurilor de cercetare cu scopul
de a diminua durerea animalelor de laborator și înlocuirea modelelor animale cu
alte metode alternative cum ar fi culturile de țesuturi sau modelele
matematice. Iată că se poate! Calea de mijloc!
Ai citit eseul meu de la Met. cercetarii?
RăspundețiȘtergere